sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Kalligrafia-kurssi, ¿dónde estás?

Miércoles 31.03.2010

Okei, nyt seuraa stooria mun viimeisestä toistaiseksi alkamattomasta kurssista. Kyseessä on siis ensimmäisen vuoden Graafisen suunnittelun kurssi Caligrafia. Ensimmäisen vuoden kurssit alkavat 2 viikkoa myöhässä ja tuo kuukauden kun kolmannelle viikolle osui Día de la Memoria kyseiselle päivälle. 31.3 suuntasin siis aamulla kahdeksan aikaan yliopistolle ollakseni 8.45 luennolla. Muistutuksena aiemmasta olin jo käynyt kertaalleen keskiviikkoaamuna katsastamassa kurssia kuullakseni tuosta ensimmäisen vuoden viivästyksestä..

No tuona päivänä ei sujunut sen paremmin. Odottelin tutussa käytävässä 20 minuuttia ja marssin opintotoimistoon kysymään mikä nyt maksaa. Selvisi, että luento on siirretty alkamaan 12.30. Mistä ihmeestä muut sen tiesivät? Käytävässä ei siis norkoillut ketään muita odottamassa kurssia. Kalligrafiaa oli siis tarkoitus olla 2 luentoa putkeen ja kummatkin piti pitää tuolloin, mutta minulla oli kahdelta tiedossa espanjaa eli osallistuminen voisi olla heikkoa.

Menin sitten kv-toimistoon hajoamaan asiasta. He olivat siis jo kertoneet minulle edellisenä päivänä, että en voisi tehdä ensimmäisen vuoden kursseja, ellen olisi täällä kahta viikkoa pidempää. Ensimmäisen vuoden kurssit alkavat kaksi viikkoa etuajassa joten ne myös päättyvät kaksi viikkoa myöhemmin. Kivaa kun tästä ei kerrottu aiemmin, kv-toimiston opintoneuvoja oli myös painottanut minulle, etten voisi valita kuin omalta alaltani edistyneempiä kolmannen ja neljännen vuoden kursseja, muilta aloilta vain ensimmäisen tai toisen.

Nyt kun kerroin, että luentoja on siirretty minulle näytettiin edelleen punaista valoa, etten saisi tehdä kyseistä kurssia, ellen olisi täällä yliaikaa. Yliaika nyt ei yksinkertaisesti sopinut suunnitelmiini, mutta en myöskään ollut valmis pudottamaan kurssia pois tuosta noin vaan, koska tähän asti saamani tiedon mukaan minun olisi kuulunut voida tehdä se.
Tiputtelinkin siis opintoneuvojallemme pöytään faktat ja vaadin, että hän yrittää järjestää minulle mahdollisuuden suorittaa kyseisen kurssin. Menin varmistamaan asiaa myös opintotoimistoon, mistä minut ohjattiin kv-toimiston opintoneuvojalle, joka oli suhtautunut koko asiaan ylinegatiivisesti.

Lopulta sain hänet vakuutettua, että minulle ei ole tiedotettu asiasta ja oikeastaan on kehotettu erikseen valitsemaan ensimmäisen vuoden kursseja. Tässä vaiheessa hän pehmeni ja lupasi yrittää hoitaa asiaa.

Sain kuulla, että voin tehdä kyseisen kurssin, mutta minulla saa tulla korkeintaan yksi poissaolo koko kevään ajalta tai suoritusmerkinnän saaminen jää mahdottomaksi. Lisäksi kurssin opettajien pitää suostua järjestelyyn, että teen loppukokeen aikaisemmin. Tästä rohkaistuneena marssin 12.30 odottamaan luennon alkua. Olin maininnut, että tällä viikolla voisin olla pois espanjan, jotta voisin osallistua toiselle luennolle, enkä heti saada tuota yhtä sallittua poissaoloani. Opintoneuvoja hermostui tästä ihan täysin ja selitti, etten voisi olla pois kurssilta noin vain. Tässä vaiheessa olin aika lopussa hänen kanssaan ja totesin, että yliopiston joustamattomat järjestelyt tuntuvat pakottavan moiseen.

Odottelin siis salin edessä ja edelleenkään ketään ei tullut. Menin taas opintotoimistoon kysymään missä nyt vika. Minulle sanottiin, että kurssin opettaja on tapaamisessa opintoalan johtajan kanssa. Kuinkas sattuikaan. Minulle sanottiin, että opettaja tulee heti kun pääsee tapaamisesta, voisin mennä takaisin odottamaan. Odotin 45 minuuttia tunnin alusta ja totesin, että antaa olla.

Painuin atk-luokkaan etsimään materiaalia esitelmääni ydinvoimasta ja törmäsin toiseen vaihtariin jolle luonnollisesti avauduin koko hommasta. Hän oli kuullut samansuuntaisen stoorin liittyen toiseen kurssiin ja päädyimme dissaamaan yliopiston käytänteitä joustamattomiksi ja opiskelijavastaisiksi. Jos kyseessä on yksityinen yliopisto niin eikö opiskelijoilla pitäisi olla enemmän väliä? Täällä koko homma kuitenkin pyörii opettajien ympärillä. Kun menin valittamaan luennon omavaltaisesta siirrosta aamusta iltapäivään, minulle vain todettiin, että opettajat voivat tehdä niin kuin haluavat. Jees.. onneksi ei tartte tätä sotkua jaksaa kuin yksi lukukausi. Muussa tapauksessa pitäisi kaiketi alkaa keittää kasaan jotain opiskelijoiden oikeudet liikehdintää..

Okei, optimistista. Mutta niin, todettakoon, että Argentiina on tosi kiva paikka ja tykkään olla täällä Córdobassa, mutta Blas Pascal on vähän tuskainen instituutio. Enkä täällä opiskelua kurssien puolesta lähtisi suosittelemaan. Argentiinan kulttuuri, historia ja espanjan kieli –kurssit ovat ihan ok, mutta yleinen joustamaton asenne ja erityistilanteiden ymmärtämättömyys ovat täysin vihoviimeisiä. Lisäksi luentojen peruuttelu ilmoittelematta on tuskallista. Ei nyt luulisi olevan niin mahdotonta lähettää meiliä tms.

1 kommentti:

  1. Apua, tuo meininkihän kuulostaa melkein yhtä pahalta kuin KyAMKissa! :D

    VastaaPoista