sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

Ainokainen päättötenttini

Miércoles 16.6.

GRS:n eli Gestion de recurso suelon eli maaperäkurssin pakollinen lopputentti oli minun osaltani tänään. Kurssilla ei siis lisäkseni ole muita vaihtareita, vaan kaikki parikymmentä muuta ovat argentiinalaisia tutkinto-opiskelijoita. Muut tekevät kokeen joko kuun viimeisenä päivänä tai vasta heinäkuun puolella, mutta koska minun arvosanani pitää saada syötettyä järjestelmään ennen vaihto-ohjelman loppua (pe 25.6.) opettaja järkkäsi minulle erillisen tenttikerran.

Kun kerran olin ainoa tenttijä, tentti oli suullinen ja olin hieman levoton etukäteen, että millainen suullinen tentti oikeastaan olisi. Samaisen kurssin kirjallisissa tenteissä on ollut joitakin hyvin yksityiskohtaisten asioiden muistamista testaavia tehtäviä. Opettaja valui paikalle lähes aikataulussa ja aloitti kysymällä mikä on maaperä. Kävimme reilun tunnin läpi pääasiassa kurssin alkupuolen asioita, niin että minä selitin ja opettaja vähän johdatteli jos en tuntunut älyävän mitä hän kysymyksillään ajoi takaa. Pääosin piirsin taululle ja selitin parhaani mukaan piirroksia. Pariin otteeseen täytyi jokin sana sanakirjasta tarkistaa. Ilmaisullisesti tentti kuitenkin sujui ihan hyvin.

Oikeastaan tällainen kuulustelu tuki oppimista loistavasti, sillä saatoin kysyä epäselviksi jääneitä asioita ja opettaja selitti asiat, jotka jäivät vähän hatariksi minun selityksissäni. Keskustelimme turpeen uusiutuvuudesta ja soista siinä tentin edetessä. Tentattuaan minulta mitä mistäkin maaperän väristä voi päätellä opettaja totesi tentin olevan tässä ja allekirjoitin vielä tenttipaperin ja sain kurssista arvosanaksi ysin.

Sinänsä hauskaa, että tällä kurssilla olen ehkä oppinut eniten uusia asioita, mutta saneluluennot olivat kertakaikkisen puisia ja tylsistyttäviä. Lisäksi kurssilla oli käytössä kirja, josta lähinnä kävimme hyvin kapean otoksen ja taisin olla opiskelijoista ainoa, joka kirjan koskaan kirjastosta kävi lainaamassa ja sitä hieman ihmetteli. Kokeet siis pyörivät luentomuistiinpanojen pohjalta. Välillä ollessani ihan väsyksissä jo aikaisempien luentojen jälkeen en jaksanut selvitellä sanojen kirjoitusasua tai merkitystä, joten muistiinpanoni olivat osittain hieman lukukelvottomat.

Tosiaan, kaikki muut kurssit suoritin pelkkien välikokeiden kautta, sillä poissaoloni eivät ylittäneet kolmen haamurajaa ja aineista ja välikokeista saamani arvosanat olivat vähintään kaseja. Mikä siis meinaa, että promoción directan ehdot täyttyvät. Oli kyllä äärimmäisen inhottavaa kun ei tiennyt tuleeko niitä lisäkokeita ja miten monta..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti